Vederlicht alternatief voor metaal in auto’s

Gebruik van thermoplastische composieten maakt de auto lichter, zuiniger en geluidsarmer. Vijf Nederlandse bedrijven, waaronder TenCate uit Nijverdal en Viro Engineering uit Hengelo, hebben de krachten gebundeld om dit alternatief voor metaal in de auto-industrie op grote schaal toe te passen.

Het is vederlicht, ijzersterk, bij verhitting vervormbaar en heeft een hoge stijfheid. Dat maakt thermoplastische composieten uitermate geschikt voor vliegtuigen en auto’s. In de luchtvaartsector wordt dit kunststofmateriaal al volop toegepast, in de auto-industrie slechts mondjesmaat.

Daar is het beperkt tot de Formule 1 en exclusieve modellen. Het is nog te duur voor massaal gebruik in personenauto’s. De verwerkings­mogelijkheden sluiten niet aan bij de industriële productiesnelheid in de auto-industrie. Daarvoor is het nodig onderdelen in grote aan­tallen te kunnen maken. Een con­sortium van Nederlandse technolo­giebedrijven wil daar op korte ter­mijn voor zorgen. Het gaat om TenCate (Nijverdal), Viro Engineering (Hengelo), DTC Dutch Thermoplastics Compo­nents (Almere), Kok & Van Enge­len (Den Haag) en NLR Nationaal Luchtvaart Laboratorium (Amster­dam).

Ze hebben elkaar gevonden in het European Thermoplastich Automotive Composites consor­tium (eTAC). „Samen hebben we alle benodigde specialisaties in huis”, zegt Frank Spaan, concerndi­recteur business development van TenCate. „Voor het fabriceren van dit materiaal, voor productiepro­cessen en voor hoe je onderdelen kunt maken, testen en verwer­ken.” Een aantal van de deelne­mende bedrijven in eTAC werkt al samen voor de luchtvaartsector.

Via: TC Tubantia